سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خطای 404 چیست؟

خطای 404 چیست؟
قبل از اینکه به سراغ رفع خطای 404 از سایت ساز بریم، ابتدا باید بررسی کنیم که خطای 404 چیست؟ و چه زمانی ایجاد می شود؟
به طور کلی برای نمایش صفحات وب سایت، مرورگر عناصر مختلفی را از سرور درخواست می کند و به کاربر نمایش می دهد. اگر مرورگر فایلی را از سرور درخواست کند، اما فایل روی سرور در دسترس نباشد، چه اتفاقی می افتد؟! در این زمان خطای 404 یا not found ایجاد می شود.
در واقع یک خطای رایج 404 زمانی نمایش داده می شود که صفحه مورد نظر شما روی سرور نباشد.
بیایید کمی دقیق تر به مشکل نگاه کنیم. 404 یک کد وضعیت در پروتکل Http است و یک دسته خطای 4xx در کنسول جستجو در نظر گرفته می شود.
نمایش این خطا در مرورگر به همراه خطاهای مختلف مانند 404 Page Not Found، 404 Http Error، Page Not Found و ... نمایش داده می شود. البته ممکن است طراح قالب سایت شما صفحه خاصی را در سایت شما قرار داده باشد که این خطا را نمایش می دهد که پیام ها و تصاویر خاصی را نمایش می دهد.
دلیل خطای 404
1- خطای کاربر: این یک خطای کاربر است و علت اصلی آن ممکن است این باشد که کاربر آدرس صفحه را در اثر خطا اشتباه وارد کرده است. در واقع کاربر به دنبال آدرسی است که در این سایت وجود ندارد. در این مرحله این خطا را نمایش می دهد.
2- تغییر عنوان صفحات: تغییر عنوان و آدرس صفحه ای که از قبل در وب سایت خود دارید، احتمال بروز این خطا را افزایش می دهد. به عنوان مثال صفحه ای برای خدمات سئو با آدرس szsitebuilder.ir/seo ایجاد کردیم اما پس از مدتی به هر دلیلی آن را به آدرس szsitebuilder.ir/seo-services تغییر دادیم. در این صورت کاربرانی که به آدرس اول اشاره می کنند با خطای 404 مواجه می شوند.
3. حذف صفحات: اگر مقاله یا صفحه ای در وب سایت خود دارید و اکنون قصد حذف آن را دارید، کاربران با ذکر آدرس قبلی با این مشکل مواجه می شوند.

همانطور که می دانید بیشتر بازدید از وب سایت ها معمولا از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می شود. اگر آدرس صفحات خود را تغییر دهید و کاربر آدرس قبلی را وارد کند با این خطا مواجه می شود.
برای گوگل مهم است که کاربران محتوای مورد نظر خود را به سرعت پیدا کنند، اما وب سایت شما با ایجاد خطای 404 این قانون را زیر پا می گذارد! اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، بر سئوی وب سایت شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.
بسیاری از این خطاها در کنسول جستجوی سایت شما ظاهر می شود. بنابراین این بدان معناست که گوگل نگران رفع این باگ است. بهتر است درس را دنبال کنید و هر چه زودتر این اشتباه را اصلاح کنید.
چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟
حالا که می دانید خطای 404 چیست؟ بیایید به روش حل این خطا برویم. ابتدا توجه داشته باشید که اگر شما به عنوان یک کاربر یا بازدید کننده سایت با این خطا مواجه شدید به قسمت بعدی مقاله مراجعه فرمایید. اما اگر مدیر سایت هستید و می خواهید خطای 404 را برطرف کنید، در اینجا باید چه کاری انجام دهید.
1- یک سیستم تحویل ایجاد کنید.
صفحاتی که در سایت شما حذف شده یا آدرس آنها تغییر کرده است باید به صفحات پیوند داده شده یا صفحه تغییر یافته هدایت شوند. در مثال بالا صفحه خدمات سئو باید با 301 به صفحه سئو هدایت شود تا کاربر این خطا را نبیند.
2- لینک های خراب را رفع کنید
صفحات وب سایت شما دارای پیوندهایی به آدرس های اشتباه یا پیوندهایی به آدرس هایی هستند که دیگر در سایت وجود ندارند. بهتر است این پیوندها را با ابزاری مانند brownlinkcheck.com پیدا و رفع کنید.
3- ویرایش عکس
اگر تصاویر را در یک وب سایت آپلود کنید و بعداً آنها را از طریق بخش رسانه یا سرور خود حذف کنید، با این خطا مواجه خواهید شد. زیرا صفحه محتوا در حال فراخوانی تصویری است که در سرور موجود نیست. برای رفع آن به صفحه ای که این تصویر را نوشته است بروید، قسمت تصویر قبلی را حذف کنید و یک تصویر جدید آپلود کنید.